Harta di Mata Orang Bertaqwa
Oleh: Ichwan Muttaqin M.E.Sy.
Dalam pandangan umum masyarakat sekular, harta (kekayaan material) sering kali dianggap sebagai tujuan akhir kehidupan, lambang kejayaan, dan sumber kekuasaan mutlak. Namun, bagi seorang Muslim yang menyandarkan hidupnya pada prinsip taqwa—kesadaran dan ketakutan akan Allah—perspektif terhadap harta mengalami transformasi fundamental. Harta tidak lagi dilihat sebagai pemilikan semata, melainkan sebagai amanah (kepercayaan), sebuah ujian, dan jambatan menuju kebahbahagiaan abadi di Akhirat.
Harta sebagai Amanah dan Ujian
Prinsip dasar yang diyakini oleh orang bertaqwa adalah hak milik sejati (hakiki) hanya dipegang oleh Allah SWT. Manusia hanyalah pemegang mandat atau pengelola sementara atas rezeki yang dikurniakan. Dalam Al-Qur’an, Allah SWT berfirman,
“Berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan nafkahkanlah sebagian dari hartamu yang Allah telah menjadikan kamu menguasainya (sebagai amanah)…” (Q.S. Al-Hadid: 7)
Ayat ini secara eksplisit menjelaskan status harta sebagai sesuatu yang diletakkan di bawah penguasaan manusia, menekankan bahawa manusia akan dimintai pertanggungjawaban atas cara ia memperoleh, mengelola, dan membelanjakan kekayaan tersebut. Bagi orang bertaqwa, harta adalah ujian (fitnah), sebagaimana yang ditegaskan dalam firman-Nya,
“Dan ketahuilah, bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai ujian dan sesungguhnya di sisi Allah-lah pahala yang besar.” (Q.S. Al-Anfal: 28)
Kekayaan menguji kerendahan hati dan kesabaran ketika diuji kekurangan, serta menguji rasa syukur dan kedermawanan ketika dikurniakan kelimpahan. Oleh itu, harta di tangan orang bertaqwa adalah alat untuk menggapai keredhaan Ilahi, bukan belenggu yang menyesatkan dari jalan kebenaran.
Kewajiban Sirkulasi dan Kesucian Harta
Pandangan taqwa terhadap harta juga mengubah fungsi kekayaan dari simpanan peribadi menjadi instrumen keadilan sosial dan sirkulasi ekonomi. Seorang yang bertaqwa memahami bahawa dalam setiap hartanya, terdapat hak bagi golongan yang memerlukan. Pelaksanaan zakat, infaq, dan sedekah bukan dilihat sebagai pengurangan aset, tetapi sebagai pembersihan dan pelaburan untuk Akhirat.
Kewajipan zakat, khususnya, adalah mekanisme pensucian harta dan jiwa. Allah SWT memerintahkan Nabi Muhammad SAW untuk mengambil zakat untuk tujuan ini:
“Ambillah zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka, dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenangan jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Q.S. At-Taubah: 103)
Ketika harta digunakan untuk membantu anak yatim, fakir miskin, atau membiayai jihad (usaha kebaikan), ia telah menunaikan fungsinya sebagai medium penyebaran rahmat. Orang bertaqwa memastikan kekayaannya tidak berlegar hanya di antara orang kaya sahaja, tetapi mengalir untuk menyejahterakan masyarakat.
Keseimbangan Dunia dan Akhirat
Sikap taqwa tidak menghendaki penolakan total terhadap dunia, tetapi menuntut keseimbangan yang sihat (tawazun). Orang bertaqwa tidak terjerumus dalam hubbud-dunya (cinta dunia yang melampau) yang dapat melupakan tujuan penciptaan mereka. Sebaliknya, mereka menjadikannya alat yang efektif untuk mencapai kejayaan Akhirat.
Prinsip ini termaktub dalam nasihat Luqmanul Hakim yang mulia:
“Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) dunia…” (Q.S. Al-Qasas: 77)
Oleh itu, orang bertaqwa bekerja keras, mengumpulkan harta secara halal, menikmati yang baik-baik, tetapi menjadikan semua itu sebagai penopang ibadah. Kekayaan menjadi modal untuk membangun masjid, mendirikan sekolah, memberi beasiswa, dan memudahkan pelaksanaan haji, bukan hanya untuk membeli kemewahan yang fana.
Kesimpulan
Bagi orang bertaqwa, harta adalah refleksi iman. Ia adalah cermin di mana niat dan tindakan seseorang diuji. Dari sekadar benda material, harta bertukar menjadi medium ibadah, sarana penegakan keadilan sosial, dan kayu ukur keikhlasan. Ketika seorang Muslim memandang harta melalui lensa taqwa, ia akan terhindar dari ketamakan dan kesombongan, lantas menyalurkan kekayaan tersebut sesuai dengan kehendak Pemilik Sejati, Allah SWT. Inilah pandangan yang menyelamatkan, yang mengubah aset dunia menjadi bekalan yang berharga untuk kehidupan yang kekal abadi.
